Sunday, December 22, 2013

Kebangkitan Islam : Satu Teori Lapuk atau Gagasan yang Kukuh?



( Bahagian 3 )       

          Alam yang luas terbentang, dari ufuk Timur sehingga ke Barat, menyimpan pelbagai khazanah dan rahsia. Khazanah yang apabila dioptimumkan, mampu menggoncangkan dunia. Bukanlah yang dimaksudkan dengan khazanah itu, galian atau tanaman yang pelbagai. Namun lebih menjurus kepada manusia dengan kepelbagaian potensi dan kemampuan yang menanti untuk diledakkan.

      Merujuk kembali kepada penulisan sebelum ini, benih ketaqwaan yang ditanam oleh nabi Muhammad S.A.W dalam nurani para sahabat telah membesar lalu berbuah. Dan umat manusia menikmati buah-buah manfaat tersebut. Sekalian sahabat menggunakan segala kelebihan dan kebaikan yang ada dalam diri, hanya semata-mata untuk kepentingan Islam.

         Demikian metodologi perubahan yang telah Arrasul tunjukkan. Dimulai dengan mengenal Allah yang Maha Agung dan memahami neraca mengukur kehidupan, lalu kesinambungannya diikuti dengan menyalurkan segala kemahiran demi meninggikan serta menyebarluaskan islam itu sendiri.      
      Noktah emas ini memberi satu rumusan bermakna buat kita. Bahawa sesungguhnya, sebagai seorang muslim, semboyan yang menyeru agar kita kembali kepada kehidupan Islam secara holistik tidak boleh diabaikan lagi. Dan memang tidak sepatutnya tidak diendahkan. 
 
     Manusia, sama ada muslim atau tidak, semuanya miliki kekuatan dan potensi. Nilai yang membezakan adalah, potensi itu diledakkan atas sebab apa. Kebaikkan dan potensi yang diledakkan oleh bukan Islam, tidak memberi sebarang makna maknawi. Allah tidak memandang kebaikan yang dilakukan dan boleh jadi, kebaikan itu tidak dilakukan sejajar dengan kemahuan Allah S.W.T. Sedangkan muslim pula, memiliki asas yang kukuh dan jelas, mengapa kita melakukan, dan kita mampu melakukan sejajar dengan kemahuan Allah S.W.T. Syahadah yang dijadikan sebagai rangka umum dalam kehidupan muslim adalah batu asas terbinanya pelbagai projek-projek Islami. 

        Maka dengan itu, muslim perlu memperbaharui sebab-sebab keIslamannnya. Ramai daripada kita, keislamannya dibentuk daripada lingkungan warisan keturunan. Memilki nasab yang muslim, maka secara automatik, dirinya adalah muslim. Perkara ini tidak pernah salah. Namun sekiranya tidak pernah berusaha memahami, mempelajari, dan berpegang dengan hakikat keIslaman tersebut, nah, di situ silapnya!

        Memahami hakikat dan pengaplikasian syahadah dalam kehidupan, memahami hakikat hakimiah ( autoriti perundangan ) adalah milik mutlak Allah, dan memahami fiqh seperti fiqh ibadat dan seterusnya sebagai satu tatacara kehidupan peribadi dan sosial  seorang muslim, adalah beberapa perkara asas yang perlu disegarkan kembali.



      Jika dilihat dalam konteks Malaysia, seakan-akan perkara ini terlalu besar dan mustahil, memandangkan rakyat Malaysia, masa dan tenaganya banyak dihabiskan untuk kerjaya dan sukar untuk menyertai kelas-kelas pengajian. Isunya adalah sibuk yang teramat sangat.

       Maka, di sini letaknya cabaran untuk Gerakan Islam mencipta solusi. Gerakan Islam perlu mencari jawapan kepada persoalan bagaimana perkara ini dapat diselesaikan. Sekiranya kita masih memandang, medium membantu manusia memahami Islam semata-mata dengan cara sedia ada – seperti kuliah maghrib dan sebagainya – maka sebenarnya kita telah menatijahkan amal Islami itu jauh ketinggalan ke belakang. 10 sehingga 20 tahun mungkin.

Seni mencipta projek dan produk Islami yang bersesuaian dengan masyarakat majmuk Malaysia adalah satu kemahiran yang sangat penting untuk dikuasai. Membayangkan akan lahir deretan filem yang apabila selesai ditontoni di GSC, menyebabkan muda mudi sudah tidak mahu bercouple lagi. Mengidamkan apabila Gerakan Islam menganjurkan ekspidisi mendaki Gunung Kinabalu atau Kejohanan Berbasikal Le Tour de Langkawi, jiwa akan bergelora untuk jihad dan mahu memperjuangkan Islam di bumi Malaysia ini. Kewujudan lebih banyak institusi yang dikelola oleh Gerakan Islam untuk menyantuni masyarakat adalah amat penting. Daripada hospital, pusat kemasyarakatan, kompleks sukan, pusat penerbitan akhbar, pusat perlancongan dan rekreasi, sehingga kepada institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti perlu diberi penekanan. 

Benar, ini adalah persoalan tentang cara dan bagaimana. Sangat penting bagi Gerakan Islam memastikan prinsip tidak tergadai dan matlamat tercapai.

Seterusnya, setelah muslim itu memperbaharui sebab-sebab keIslamannya dan memperbaiki pemahamannya terhadap Islam, sangat penting bagi dia untuk hidup dalam komuniti Islam yang besar dan menjadi sebahagian daripada masyarakat tersebut. Dia perlu bersama membantu masyarakat, mencipta kebaikan dalam komuniti, dan memimpin komuniti ke satu perlembahan yang lebih baik. Ini dikenali sebagai kemampuan menyebar luas keshalihan yang ada dalam diri kepada orang lain. Daripada keshalihan individu berkembang menjadi keshalihan kolektif.

Suasana ini menuntut, setiap muslim untuk bangkit dan memimpin masyarakat tempatnya, dan ini bukan satu perkara yang mustahil. Ramai yang menganggap ini sebagai tugasan mereka yang bergelar ustaz dan ustazah, alim ulama’. Jujur dikatakan, ini adalah satu salah faham yang mengakibatkan msyarakat semakin rosak.

Hal ini menuntut, setiap muslim berperanan di tempat masing-masing. Sekiranya dia adalah seorang Ketua Setiausaha Negara, maka perlu bagi dia memimpin jabatannya dengan penuh integriti dan wibawa. Setiap perkara yang digerakkan, perlu memberi keuntungan kepada Islam dan memberi hak selayaknya kepada bukan Islam berdasarkan peruntukan yang diberi.

Jika dia adalah seorang ketua kontraktor, dia akan memastikan, tender yang diamanahkan kepadanya, diselesaikan tanggungjawab itu sebaiknya. Tidak akan dia culas, menipu, tiris, dan memastikan rakyat mendapat perkhidmatan yang terbaik daripada usahanya.

Dengan satu kata kunci penting, keshalihan individu itu diterjemah menjadi keshalihan sosial.

Dan terakhir, muslim yang menyebar luas keshalihannya kepada orang lain perlu memastikan, sumbangannya dalam masyarakat Islam menghasilkan kejayaan optimum. Tidak boleh dia menjadi manusia yang mudah berpuas hati dengan pencapaiannya. Sentiasa perlu dia bergerak ke hadapan dan memerah keringat dengan bersungguh-sungguh demi mencapai hakikat sebenar ‘optimum’. Berehat dan berpuas hati, adalah permulaan kegagalan. 

Demikian 3 langkah peradaban yang dapat dipelajari daripada kehidupan Arrasul dan sekalian para sahabat. Dan langkah-langkah peradaban ini perlu kita terjemah dalam kehidupan.

Sebab itu dinyatakan, penting bagi umat Islam untuk bangkit semula dan kembali memimpin manusia. Kebangkitan umat Islam bukan satu mitos, dongengan, khayalan, apatah lagi tahyul-mahyul. Ia adalah hakikat, realiti, dan satu-satunya jalan kembali kepada umran yang gilang-gemilang. Umran yang mampu menjunjung tinggi agama Allah dan mentadbir dunia dengan agama tersebut. 

Manusia seperti Gautama Buddha dan John Locke tidak sepatutnya dibiarkan memimpin masyarakat dunia. Ideologi mereka perlu dibendung dan muslim perlu bangkit untuk mengambil kembali tampuk kepimpinan dunia. Persoalan pertembungan ini akan kita kupas dalam penulisan seterusnya, Inshallah.

Mari bangkit bersama.

0 comments:

Post a Comment